Luftfartsstrategien

Luftfartsstrategien
Torsdag stemmer Parlamentet om en samlet strategi for luftfart.
Skriver man i Margrete Aukens pressemeddelelse

–og fortsætter
Parlamentets strategi tager udgangspunkt i at luftfarten skal fremmes så vidt muligt og gør ikke op med de mekanismer der indirekte støtter flyselskaberne som fx afgiftfritagelse for brændstoffer og momsfritagelse for flybilletter.

Luftfart er en hård konkurrent til togtrafikken og er samtidig en af de største udledere af CO2 i de ekstremt sårbare luftlag højt oppe i atmosfæren. De Grønne er stærkt kritiske overfor rapporten som arbejder direkte på at “booste luftfarten.”

Rapporten kommer meget belejligt ovenpå SAS’ udmelding om at udflage fly til bl.a. Irland hvor de kan opnå store besparelser på selskabsskat og løn.

Det er et resultat af en benhård konkurrence på luftfartsområdet.
Selskaber som Ryanair sælger flybilletter til priser der på ingen måde tillader ordentlige arbejdsforhold til deres ansatte.

0-time-kontrakter, vikaransættelser, egenbetaling af uniformer og introforløb (op til 3000 euro) og ingen løn under sygdom eller ferie.

Det bliver et ræs mod bunden der kun kan modarbejdes ved at sikre rimelige forhold for de ansatte i luftfartsbranchen – herunder skærpet opmærksomhed på sikkerheden.

Rapporten foreslår at gribe ind overfor nationale forskelle på skatter, afgifter, mv for at dæmme op for den store interne konkurrence i Europa og sikre en fair konkurrence.

Det er nødvendigt med en fælleseuropæisk løsning hvis vi sikrer ordentlige arbejdsvilkår til det europæiske luftfartspersonale -også af hensyn til sikkerheden.

For yderlig læsning.

Seneste nyt fra SF
 
Se den Grønne gruppe i parlamentet her
 
* IKKE-sponsoreret kultur og information fra df-nyt.dk – Med et klik her, finder du me’r der
Udgivet første gang den, 15.02.2017 kl. 19:11

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *